آتش خاموش کن‌های چرخ‌دار و قابل حمل

آتش خاموش کن‌های چرخ‌دار

منظور از آتش خاموش کن‌های چرخ دار و قابل حمل چیست؟

نخسین واکنشی که در هنگام مواجهه با آتش‌سوزی باید انجام دهیم مهار آتش و جلوگیری از پیشرفت آن است. یکی از مهم‌ترین نکات در عملیات خاموش کردن آتش، سرعت عمل بالا است. در این مواقع بهترین تجهیزات برای بالا بردن سرعت عمل و افزایش کارایی استفاده از تجهیراتی مانند آتش خاموش کن‌های چرخ‌دار و قابل حمل است. در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا شما را با این تجهیزات آتش ‌نشانی، کارایی و مزایای آن آشنا کنیم.

آتش خاموش کن‌های چرخ‌دار و قابل حمل نوعی تجهیزات آتش ‌نشانی هستند که برای خاموش کردن آتش مورد استفاده قرار می‌گیرند. این ابزار بسیار سبک بوده و با توجه به داشتن چرخ به راحتی حمل می‌شوند. این مزیت باعث بالا رفتن سرعت عمل در خاموش کردن آتش می‌شود.

این آتش‌ خاموش کن‌ها معمولا با استفاده از خاموش کننده‌هایی مانند پودر و انفجار اقدام به خاموش کردن آتش می‌کنند. این انفجار سبب ایجاد یک جریان از خاموش کننده شده و قسمت‌های مختلف آتش را خاموش می‌کند. در ادامه با انواع این کپسول‌ها و مزایای استفاده از آن آشنا خواهیم شد.

انواع آتش خاموش کن‌های چرخ‌دار و قابل حمل

این کپسول‌ها با توجه به نوع خاموش کننده‌ای که در مخزن خود دارند به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. از جمله انواع مختلف آتش خاموش کن‌های چرخ‌دار و قابل حمل بر اساس نوع خاموش کننده می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • کپسول حاوی فوم

این خاموش کننده ها با استفاده از خاموش کننده فوم اقدام به اطفا حریق می‌کنند. فوم اثر خاموش کنندگی بالایی روی مایعات اشتعال‌زا دارد و در مقابل برای خاموش کردن حریق ناشی از الکتریسیته مناسب نیست.

  • کپسول حاوی co2

یکی از انواع رایج‌ترین کپسول آتش ‌نشانی نوع co2 است. این کپسول‌های چرخ‌دار با استفاده از گاز کربن دی اکسید تحت فشار بالا پر شده‌اند و برای خاموش کردن انواع حریق شامل حریق ناشی از مایعات اشتعال‌زا و الکتریسیته بسیار مناسب هستند. آتش خاموش کن چرخ دار و قابل حمل co2 یکی از کاربردی ترین تجهیزات برای مهار آتش است.

  • کپسول حاوی آب

کپسول آتش‌ نشانی چرخ‌دار و قابل حمل آبی با استفاده از آب اقدام به اطفا حریق می‌کند و برای خاموش کردن آتش‌سوزی ناشی از مواد مانند چوب، کاغذ، فرش، کارتن و ….. استفاده می شود. توجه داشته باشید در کارتریج این کپسول‌ها گاز co2 به کار رفته که در صورت خروج آن امکان استفاده مجدد از کپسول وجود نخواهد داشت.

  • کپسول حاوی پودر

مخزن این کپسول‌ها با استفاده از پودر و گاز پر شده است که برای خاموش کردن آتش‌سوزی ناشی از مایعات سوختنی، فلزات، گازها، جامدات سوختنی و ….. مناسب است.

  • کپسول بیوورسال

مخزن این کپسول ها با استفاده از خاموش کننده کاملا بی خطر برای محیط زیست پر شده است. این کپسول‌ها برای خاموش کردن آتش‌سوزی‌های گسترده بسیار کاربردی هستند چرا که منجر به غیرفعال کردن چهار عامل اصلی حریق یعنی اکسیژن، ماده سوختنی، حرارت و زنجیره آتش می‌شوند. از این نوع کپسول‌ها در آتش‌سوزی‌های بسیار وسیع ناشی از مایعات و جامدات سوختنی استفاده می‌شود و با توجه به این که مواد خاموش‌کننده آن هیچ آسیبی به محیط زیست نمی‌رساند بسیار کاربردی است.

انواع آتش خاموش کن‌های چرخ‌دار

مزایای استفاده از کپسول آتش ‌نشانی چرخدار و قابل حمل

جدا از این که مخزن کپسول آتش ‌نشانی با استفاده از چه موادی پر شده باشد نحوه استفاده و کاربری آن نیز تاثیر زیادی در تسریع مهار آتش دارد. یکی از پرکاربردترین انواع کپسول آتش ‌نشانی نوع چرخ‌دار آن است‌. استفاده از این نوع کپسول با مزایای زیادی همراه است که از جمله آن‌ها می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • کنترل و مدیریت بهتر آتش

با استفاده از کپسول آتش نشانی چرخ‌دار و قابل حمل کنترل و مدیریت بهتری روی آتش خواهید داشت و قادر خواهید بود مواد خاموش کننده را به صورت مستقیم روی آتش بپاشید. قابلیت جا به جایی بسیار آسان

این کپسول‌ها در قسمت پایه دارای چرخ‌ هستند. بنابراین برای جا به جایی دیگر نیازی به بلند کردن آن از زمین نیست و شما می‌توانید در مواقع مورد نیاز در اسرع وقت آن را به محل آتش‌سوزی برسانید.

مناسب برای آتش‌سوزی‌های گسترده با توجه به این که این خاموش‌ کننده‌ها مجهز به چرخ هستند شما می‌توانید مخازن بزرگ را با آن به راحتی حمل کنید و آتش‌سوزی‌های وسیع و گسترده را نیز به سرعت مهار کنید.

  • طول عمر و کیفیت بالا

این محصولات از مواد بسیار با کیفیت تولید شده‌اند بنابراین نسبت به کپسول‌های معمولی دارای طول عمر بالاتری هستند.

  • ایمنی و استاندارد بالا

آتش خاموش کن‌های چرخ‌دار و قابل حمل با رعایت کلیه استانداردهای ملی تولید شده‌اند و دارای ایمنی بسیار بالایی برای کاربران در هنگام استفاده هستند.

کپسول‌های آتش ‌نشانی چرخدار در چه وزن‌هایی تولید می‌شوند؟

بدون شک کپسول‌های آتش ‌نشانی دستی در وزن‌های سبک از یک تا ۱۲ کیلوگرم تولید می‌شوند. چرا که برای حمل و جابه جایی در هنگام آتش‌سوزی باید بر روی دوش و به صورت دستی حمل شوند. در حالی که کپسول آتش ‌نشانی چرخ‌دار و قابل حمل مخزن بزرگ‌تری داشته و در ظرفیت‌های بالاتر مانند ۵۰ و ۷۵ کیلوگرمی تولید می‌شود. چرا که وزن در این کپسول‌ها اصلا مهم نیست و با استفاده از چرخ جا به جا می‌شوند. از این رو است که این کپسول‌ها برای مهار آتش‌سوزی‌های وسیع مورد استفاده واقع می‌شوند.

کاربرد کپسول آتش ‌نشانی چرخ‌دار چیست؟

همان گونه که توضیح داده شد کپسول آتش نشانی چرخ‌دار و قابل حمل در وزن‌های بالا تولید شده و برای خاموش کردن آتش‌سوزی‌های بزرگ کاربرد دارد. از این رو می‌توان دریافت که کاربرد این کپسول‌ها زمانی مشخص می‌شود که حجم آتش‌سوزی بالا باشد. به عنوان مثال هنگامی که در مکان‌های بسیار وسیع مانند کارخانه، بیمارستان، فرودگاه، مترو، قطار، فضاهای صنعتی و ….. آتش‌سوزی اتفاق می‌افتد استفاده از کپسول‌های آتش‌ نشانی دستی کم حجم بی‌فایده است. چرا که این کپسول‌ها ظرفیت کمی دارند و پس از هر بار تخلیه نیاز به شارژ کپسول آتش ‌نشانی وجود دارد و تا شارژ مجدد آن حریق گسترده‌تر خواهد شد. استفاده از کپسول‌های چرخ‌دار برای حریق مکان‌های وسیع بسیار مناسب است چرا که به راحتی و با استفاده از این چرخ‌ها در مسافت‌های طولانی و با سرعت بالا جا به جا می‌شود.

کاربرد کپسول آتش ‌نشانی چرخ‌دار

قیمت کپسول آتش ‌نشانی چرخ‌دار قابل حمل چگونه است؟

اگر شما نیز قصد خرید کپسول آتش‌ نشانی چرخ‌دار قابل حمل را دارید و قیمت آن را نمی‌دانید، باید بگوییم که نمی‌توان قیمت ثابتی برای این محصول ارائه داد. چرا که عوامل مختلفی در نوسان قیمت این محصول موثر هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نوع مواد خاموش کننده

این کپسول‌ها بر اساس نوع مواد خاموش کننده دارای انواع مختلفی هستند که شامل کپسول بیوورسال، آبی، فوم، پودری، co2 و ….. هستند. قیمت انواع کپسول چرخ‌دار بر اساس نوع ماده خاموش‌کننده با دیگری متفاوت است.

  • ظرفیت و حجم کپسول

کپسول‌های آتش ‌نشانی چرخ‌دار و قابل حمل در وزن‌های ۵۰ و ۷۵ کیلویی در بازار وجود دارند. طبیعتا قیمت کپسول‌های ۷۵ کیلوگرمی بیشتر از ۵۰ کیلویی است.

  • کیفیت قطعات و برند تولیدکننده

با توجه به کاربرد بالای این محصول در خاموش کردن آتش امروزه برندهای زیادی اقدام به تولید آن کرده‌اند. کیفیت قطعات به کار برده شده در محصولات تولیدی برندهای مختلف با هم متفاوت است. برخی از برندهای معتبر از مواد درجه یک و قطعات با کیفیت در تولید این محصول استفاده می‌کنند و در نهایت محصول تولید شده توسط این برندها دارای طول عمر و کیفیت‌ بالاتری بوده و قیمت بالاتری نیز خواهد داشت. از جمله برندهای معتبر تولید تجهیزات آتش نشانی می­توان به برند سام، تدبیر، دژ، کارا، آرمان، هونامیک، سعدی، سچهر، پیشرام، پسشگامان، آذرسیلندر، توچال و …….. اشاره کرد.

  • فروشگاه عرضه کننده

یکی دیگر از عوامل موثر در قیمت آتش خاموش کن‌های چرخ‌دار و قابل حمل فروشگاه عرضه کننده آن است. بسیاری از فروشگاه‌ها این محصول را به صورت حضوری و با احتساب درصدی سود عرضه می‌کنند. چرا که فروشگاه‌های حضوری این محصول را از یک یا چند واسطه دریافت می‌کنند و هر چه تعداد واسطه‌ها بیشتر باشد قیمت محصول بالاتر می‌رود. در حالی که بسیاری از فروشگاه‌های آنلاین این محصول را بدون واسطه، به صورت مستقیم و با درصد خیلی کمی سود به مشتری عرضه می‌کنند. بنابراین قیمت خرید این محصول در خرید آنلاین بسیار مناسب‌تر از فروشگاه‌های حضوری است. به طور کلی اگر قصد خرید این محصول را دارید می‌توانید نوع کپسول مورد نظر را انتخاب کنید و قیمت آن را از فروشگاه مورد نظر استعلام کنید.

نکات مهم در انتخاب کپسول آتش ‌نشانی چرخ‌دار و قابل حمل

با توجه به این که کپسول آتش‌ نشانی چرخ‌دار و قابل حمل دارای انواع مختلفی است، هنگام خرید حتما باید توجه کنید که کپسولی را انتخاب کنید که به درد کار شما بخورد. از این رو برای انتخاب کپسول مورد نظر موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • نوع آتش ‌خاموش کن

توجه داشته باشید که مخزن کپسول‌ها با استفاده از مواد مختلف پر می‌شود. این مواد برای خاموش کردن گروه‌های مختلف آتش‌سوزی کاربرد دارند. به عنوان مثال خاموش کننده‌های آبی برای خاموش کردن مواد خشک مانند چوب، کارتن، کاغذ و ……. مناسب هستند. در حالی که برای حریق ناشی از الکتریسیته خیلی خطرناک هستند. هنگام انتخاب کپسول چرخ‌دار به این نکته توجه داشته باشید که کپسول را می‌خواهید در چه مکانی نصب کنید. اگر در مکانی که قصد نصب کپسول را دارید مانند آشپزخانه مایعات سوختنی و گاز وجود دارد کپسول حاوی پودر و مواد شیمیایی مناسب است.

  • ظرفیت کپسول

کپسول‌های چرخ‌دار در ظرفیت‌های متنوع تولید می شوند. انتخاب نوع ظرفیت کپسول بستگی به مساحت محیط و میزان آتش‌سوزی دارد.

  • تعداد کپسول

با توجه به اندازه محیط و میزان حریق پیش‌بینی شده ممکن است به چند کپسول نیاز داشته باشید. بنابراین در قدم اول مساحت محیط را بررسی کنید و بر اساس میزان حریق تخمین زده شده تعداد کپسول را انتخاب کنید. برای تخمین میزان حریق شما فرض کنید که اگر کل محیط آتش بگیرد به چه تعداد کپسول نیاز خواهید داشت.

  • داشتن گواهینامه

هنگام خرید کپسول آتش ‌نشانی چرخ‌دار به داشتن گواهینامه استاندارد ایمنی محصول توجه کنید. برندهای معتبر دارای گواهینامه محصول هستند و این باعث می‌شود که در هنگام استفاده از محصول عملکرد آن بهتر باشد.

  • تست استفاده از محصول

پس از خریداری محصول حتما آن را تست کنید و نحوه استفاده و کار با آن را یاد بگیرید. اگر کار کردن با کپسول را ندانید این محصول در هنگام آتش‌سوزی عملا بی استفاده خواهد بود.

ماهان گستر همگام

مجموعه ماهان گستر همگام عرضه کننده انواع تجهیزات آتش ‌نشانی از جمله کپسول آتش‌ نشانی آب و گاز، کپسول پودر و گاز، کپسول آتش ‌نشانی co2، کپسول آتش‌ نشانی بیوورسال، کپسول آتش ‌نشانی 6ABC ، کپسول fm200 و تجهیرات اعلام حریق است. است. این مجموعه محصولات برندهای معتبر را با تضمین کیفیت ارائه کرده و پس از خرید به مشتریان خود فاکتور رسمی ارائه می‌کند. برندهای عرضه شده توسط ماهان گستر همگام همگی از مواد اولیه درجه یک و قطعات با کیفیت در ساخت محصولات خود استفاده می‌کنند. بنابراین این مجموعه یکی از بهترین گزینه‌ها برای خرید انواع تجهیزات آتش ‌نشانی از جمله کپسول آتش ‌نشانی چرخ‌دار و قابل حمل است.

سخن پایانی

یکی از مهم‌ترین نکات در عملیات خاموش کردن آتش سرعت عملکرد بالا و استفاده از تجهیزات آتش ‌نشانی کارآمد است. کپسول آتش نشانی چرخ‌دار قابل حمل یکی از بهترین تجهیزات برای بالا بردن سرعت عمل و خاموش کردن آتش‌سوزی‌های گسترده است. این کپسول‌ها چرخ‌دار بوده و در حجم‌های بالا به راحتی جا به جا می‌شوند. هم‌چنین دارای کاربری آسان، کیفیت و ایمنی بسیار بالا است. این کپسول‌ها در حجم‌های ۵۰ و ۷۵ کیلوگرمی در بازار وجود دارند.

سوالات متداول

مزایای استفاده از کپسول آتش ‌نشانی چرخ‌دار و قابل حمل چیست؟

کاربری و استفاده آسان، کنترل و مدیریت بهتر آتش، جابه جایی آسان و راحت، طول عمر و کیفیت بالا، ایمنی و استاندارد بالا

استفاده از کپسول آتش ‌نشانی چرخ‌دار برای چه محیط‌هایی مناسب است؟

استفاده از این کپسول‌ها برای محیط‌های وسیع مانند کارخانه‌ها، فضاهای صنعتی، مترو، قطار، بیمارستان، فرودگاه و ….. مناسب است.

کپسول‌های آتش ‌نشانی چرخ‌دار در چه حجم‌هایی تولید می‌شوند؟

این کپسول‌ها در حجم‌های ۵۰ و ۷۵ کیلوگرمی در بازار وجود دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *