اثر رنگ زدن اسپرینکلر آتش نشانی بر عملکرد آن

اثر رنگ زدن اسپرینکلر آتش نشانی بر عملکرد آن

اسپرینکلر آتش نشانی چگونه عمل می‌کند؟

در این مقاله می‌خواهیم شما را با اثر رنگ زدن اسپرینکلر آتش نشانی بر عملکرد آن آشنا کنیم ولی در ابتدای مقاله بهتر است این سیستم را برای برخی از عزیزان توضیح دهیم. یک سیستم اطفا حریق خودکار است که در هنگام بروز آتش سوزی فعال می‌شود و شروع به پاشیدن آب بر روی آتش می‌کند. خوبی این سیستم این است که قبل از آنکه شعله‌های آتش زیاد شود آتش را کنترل و یا آن را کم می‌کند. این سیستم بر طبق استانداردهای ایمنی و کیفیت عالی طراحی شده که هرگونه تغییر در ظاهر یا ساختار این محصول باعث کاهش کارایی و عملکرد آن می‌شود. پس رنگ کردن اسپرینکلر آتش نشانی پس از تولید توسط مصرف کنندگان مجاز نیست، چون باعث آسیب به نازل این سیستم و عملکرد ناقص این تجهیزات اطفا حریق می‌شود.

وقتی در جایی آتش ایجاد می‌شود حرارت ناشی از آن به سمت بالا حرکت می‌کند و در نزدیکی سقف جمع می‌شود. وقتی شما در سقف سیستم اسپرینکلر آتش نشانی داشته باشید تجمع حرارت باعث افزایش دما در اطراف این سیستم می‌شود. هر یک از این سیستم‌ها دارای دمای مشخصی هستند که وقتی به آن دما برسد واکنش نشان می‌دهند و شروع به فعالیت و خاموش کردن آتش می‌کنند.

اسپرینکلر آتش نشانی چگونه عمل می‌کند؟

در مورد رنگ کردن اسپرینکلر آتش نشانی در آیین نامه چه نکاتی بیان شده است؟

به‌وجود آوردن هر گونه تغییر روی اسپرینکلرها فقط توسط تولید کننده و قبل از تحویل و نصب مجاز است. اما بعد از تحویل و نصب توسط تولید کننده، هر گونه تغییر بر روی اسپرینکلرهای آتش نشانی، مثل رنگ کاری، تزئین یا پوشش توسط مصرف کننده غیرمجاز است.

 

استفاده از اسپرینکلر آتش نشانی بدون رنگ کردن چه مزایایی دارد؟

  1. در کمترین زمان آتش را خاموش می‌کند
  2. هزینه بیمه اماکن را کاهش می‌دهد.
  3. به سرعت تغییر دما و حرارت محیط را تشخیص می‌دهد
  4. پاشیدن آب با نیروی تمام به نقطه مورد نظر.

 چه رنگ‌هایی برای اسپرینکلر آتش نشانی توصیه می‌شود؟

  1. برای اینکه اسپرینکلر در زمان مناسب فعال شود و دمای آن تغییر نکند از رنگ‌های روشن مثل سفید استفاده می‌شود.
  2. به هیچ عنوان از رنگ‌های تیره استفاده نکنید چون در هنگام آتش دیر فعال می‌شوند و دوام کمتری دارند.

با رنگ کردن اسپرینکلر آتش نشانی چه اثرات منفی خواهیم داشت؟

  • از انتقال حرارت مناسب حباب شیشه‌ای جلوگیری می‌شود

وقتی شما این سیستم را رنگ می‌کنید یک لایه ضخیم مانع انتقال مناسب حرارت به آن می‌شود و نتیجه آن دیر واکنش نشان دادن در هنگام حوادث است.

  • جلوگیری از باز شدن کامل مجرای اوریفیس

وقتی شما بدنه این سیستم را رنگ می‌کنید پوشش جدیدی تمام درزها و خلل اتصالات اسپرینکلر را می‌پوشاند. یکی از اجزای این سیستم در پوش فنر دار است که توسط حباب شیشه‌ای بر روی اوریفیس محکم می‌شود. و وقتی شما بدنه این سیستم را رنگ می‌کنید باعث ایجاد خاصیت چسبندگی در محل اتصال درپوش به بدنه اسپرینکلر می‌شود که باعث تاخیر در واکنش به موقع در هنگام حادثه است.

  • عدم شکستن کامل حباب شیشه‌ای رنگ شده

وقتی شما اسپرینکلر آتش نشانی را رنگ می‌کنید ضخامت بدنه حباب افزایش یافته و پوشش اضافی آن را فرا می‌گیرد پس در هنگام شکستن حباب شیشه‌ای ناشی از حرارت آتش‌سوزی عاملی اضافه علاوه بر دیواره حباب شیشه بر شکستن آن ایجاد می‌شود.

  • اختلال در کارایی مناسب پخش کننده آب

اثرات منفی رنگ کردن اسپرینکلر آتش نشانی بسیار زیاد می‌باشد که یکی از آنها اختلال در عملکرد مناسب دفلکتور است. وقتی شما اسپرینکلر را رنگ می‌کنید شیارهای پخش کننده آب مسدود می‌شود. نتیجه این کار جلوگیری از پاشیدن مناسب آب بر روی آتش بوده که هیچگاه کاهش و یا از بین رفتن اطفا حریق را ملاحظه نمی‌کنید.

  • انتشار آب را کاهش می‌دهد

وقتی شما این سیستم را رنگ می‌کنید یک پوشش ضخیمی بر جریان پخش آب تاثیر می‌گذارد که باعث می‌شود در مدت طولانی آتش خاموش شود.

  • واکنش سیستم کاهش می‌یابد

بسیاری از افراد از سیستم اسپرینکلر به عنوان یک اعلام حریق استفاده می‌کنند تا از بسیاری از خطرات جلوگیری کنند. ولی وقتی این سیستم واکنش و سرعت عملش کاهش یابد قطعاً کارایی اولیه خود را از دست می‌دهد، چون یک عاملی مثل رنگ کردن باعث تاخیر در فعال سازی شده است.

  • هدف گیری اسپرینکلر آتش نشانی کند می‌شود

برخی از رنگ‌ها مثل عایق‌بندی حرارتی روی این سیستم عمل می‌کنند که از انتقال حرارت و یا پاشیدن آب به قطعات حساس جلوگیری می‌کنند.

  • باعث می‌شود اسپرینکلر در زمان آتش سوزی شناسایی نشود

وقتی شما اسپرینکلر آتش نشانی را رنگ کنید باعث می‌شود از نظر شکل ظاهری تغییر کند که در زمان آتش سوزی شناسایی بدنه این سیستم کمی سخت می‌شود.

با رنگ کردن اسپرینکلر آتش نشانی چه اثرات منفی خواهیم داشت؟

در هنگام رنگ کردن اسپرینکلر آتش نشانی چه نکاتی باید رعایت شود؟

به موارد زیر با دقت توجه کنید، چون در هنگام رنگ کردن اسپرینکلر نکات مهمی وجود دارد که دانستن آنها هیچ ضرری ندارد.

  1. وقتی می‌خواهید این سیستم را رنگ کنید باید توجه داشته باشید رنگی که استفاده می‌کنید با مواد ساخته اسپرینکلر سازگار باشد.
  2. تمام استانداردهای لازم را رعایت کنید و از رنگی استفاده کنید تا دما و حرارت محیط را سریع تشخیص دهد.
  3. از آنجا که رنگ کردن این سیستم اثرات منفی زیادی به جا می‌گذارد امروزه شما باید مجوز رسمی داشته باشید و با آتش‌نشان‌ها هماهنگی کنید.
  4. نکات زیادی برای رنگ کردن اسپرینکلر آتش نشانی وجود دارد ولی بهتر است وقتی با آسیب ظاهری این سیستم مواجه می‌شوید آن را تعویض کنید چون خیلی بهتر از تغییر رنگ است.
  5. سیستم اسپرینکلر آتش نشانی نقاط حساسی دارد که اگر شما قصد رنگ کردن این محصولات را دارید، بهتر است این نقاط را شناسایی کنید و از رنگ کردن آن ها اجتناب کنید.

با رعایت تمام موارد بالا دیگر دچار اثرات منفی رنگ کردن اسپرینکلر آتش نشانی نمی‌شوید چون با دقت این کار را انجام داده و مطابق استانداردهای لازم پیش رفته اید.

 

برای جلوگیری از اثرات منفی رنگ کردن اسپرینکلر آتش نشانی چه راهکاری وجود دارد؟

برای جلوگیری از اثرات منفی رنگ کردن این سیستم چند راهکار وجود دارد که ما فکر کردیم با بیان آنها می‌توانیم جلوی بسیاری از آسیب‌ها را بگیریم پس با دقت به راهکارهای زیر توجه کنید.

  1. اولین راهکار این است که اگر فردی غیر از تولید کننده بخواهد این سیستم را رنگ کند حتماً باید تعویض شود.
  2. دومین راهکار فرهنگ استفاده صحیح از ابزارهای ایمنی و آتش نشانی در بین مردم رواج پیدا شود و مردم را آگاه کنند که رنگ کردن اسپرینکلر آتش‌نشانی اثرات منفی دارد و مردم با دانستن این اطلاعات قطعاً جلوی بسیاری از مشکلات را می‌گیرند.
  3. سومین راهکار این است که اگر سیستم اسپرینکلر آتش نشانی از نظر رنگ آسیب دیده بهتر است از رنگ کردن سر این سیستم اجتناب کنیم و فقط بدنه آن را رنگ کنیم.
  4. اگر می‌خواهید جلوی بسیاری از اثرات منفی رنگ کردن اسپرینکلر آتش نشانی دوری کنید بهتر است از روکش‌های محافظتی استفاده کنید.

خرید از شرکت ماهان گستر همگام

شرکت ماهان گستر همگام این افتخار را دارد که به عنوان مرکز فروش تجهیزات آتش نشانی در تهران و سراسر شهرها به شما خدمت کند. این شرکت با هدف واردات و فروش تجهیزات ایمنی و آتش نشانی توانسته انواعی از محصولات از جمله: کپسول آتش نشانی آب و گاز، کپسول آتش نشانی بیوورسال، کپسول آتش نشانی پودر و گاز، را در برندهایی از جمله: آذر،سیلندر، دژ و آرمان به شما ارائه کند.

این شرکت با به کارگیری دانش فنی روز و همکاران متخصص در حال حاضر به عنوان یک شرکت در زمینه ارائه خدمات بهداشت و ایمنی و محیط زیست است. شما می‌توانید با روش‌های آنلاین محصول مورد نظر خود را تهیه کنید. این شرکت سعی بر این دارد تا شما این سیستم پرقدرت را در خانه‌ها داشته و از بروز بسیاری از آسیب‌ها در امان باشید.

شرکت ماهان گستر همگام توانسته خدمات زیادی را به مشتریان خود ارائه دهد. این شرکت با استفاده از تیم مدیریت و کارشناسان مجرب خدمات زیادی را در زمینه اطفاء حریق و اعلام حریق ارائه می‌دهد، که شامل: کپسول آتش نشانی و شارژ کپسول آتش نشانی و نحوه استفاده از آن ها است.

سخن پایانی

در این مقاله ما سعی کردیم به بررسی اثر رنگ زدن اسپرینکلر آتش نشانی بر عملکرد آن بپردازیم که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. از آنجایی که تشخیص سریع و صحیح آتش سوزی در مناطق مسکونی و اداری از اهمیت بالای برخوردار است و بسیاری از افراد از این سیستم استفاده می‌کنند پس باید بدانند که با رنگ کردن آن جلوی عملکرد صحیح آن را می‌گیرند. بعضی از این سیستم‌ها در ابتدا دارای رنگ‌های متفاوتی هستند که برای دمای مشخصی طراحی شده‌اند ولی بعد از تهیه این محصول شما به هیچ عنوان نباید رنگ آن را تغییر دهید. این سیستم مزایای زیادی برای شما به همراه دارد، پس بهتر است با رنگ کردن آن اثرات منفی ایجاد نکنید.

سوالات متداول

انواع سیستم اسپرینکلر کدامند؟

دارای چهار نوع سیستم به نام اسپرینکلر لوله‌ خشک، لوله تر، پیش عملگر و سیلابی

یکی از اثرات منفی رنگ کردن اسپرینکلر را ذکر کنید؟

در برابر آتش عملکرد کندی را به نمایش می‌گذارد

این سیستم در چه رنگ‌هایی طراحی شده است؟

سفید، مشکی، نارنجی و…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *