اهمیت تمیز کردن اسپرینکلر آتش نشانی

اهمیت تمیز کردن اسپرینکلر آتش نشانی

اسپرینکلر چیست؟

یکی از موارد الزامی که همواره برای افزایش ضریب ایمنی هر ساختمان‌ها لازم‌الاجرا است، نصب و استفاده از تجهیزات آتش نشانی و سیستم‌های اطفاء حریق است. چراکه آتش سوزی یکی از حوادث خطرناک و غیرقابل پیش‌بینی بوده که احتمال دارد در هر ساختمانی رخ دهد.

برای پیشگیری از وقوع چنین حوادثی ساختمان‌ها ملزم شدند تا از سیستم اعلام حریق استفاده کنند. یکی از تجهیزات آتش نشانی موجود در این سیستم، عضوی به نام اسپرینکلر است. اهمیت وجود این قطعه و عملکرد صحیح آن، زمانی مشاهده می‌شود که بدانیم برای رسیدن حتی سریع‌ترین آتش نشانان نیز باید زمانی سپری شود.

اما، چرا باید اسپرینکلر را تمیز کنیم؟ در صورت استفاده از عملکرد صحیح و سریع این قطعه، تا رسیدن گروه‌های امدادی، می‌توان از گسترش آتش و وقوع یک فاجعه پیشگیری نمود. بنابراین، این مورد اهمیت تمیز کردن اسپرینکلر آتش نشانی را نشان می‌دهد.

اسپرینکلر چیست؟

اسپرینکلر یکی از تجهیزات مهم آتش نشانی برای جلوگیری از گسترش حریق است. این قطعه یک نوع آب‌پاش است. نحوه کار این نوع تجهیزات، اتوماتیک بوده و مثل یک سیستم اعلام حریق، به انواع دود، گاز و حرارت ناشی از مواد قابل اشتعال حساس هستند.

زمانی‌که اکیپ آتش نشانی برای تامین آب مورد نیاز خود دچار مشکل می‌شود، نقش موثر این دستگاه را شاهد خواهیم بود. عملکرد این قطعه به این شکل است که با پاشیدن آب، سرعت انتشار گرما و گسترش شعله را کم کرده تا نیروهای آتش نشانی برسند یا این‌که آتش سرد شود. این قطعه به شبکه آبرسانی شهری یا مخزن متصل به آن وصل می‌شود.

تمامی اسپرینکلرها در سقف یا دیوار نصب شده و با قدرت بالا آب را می‌پاشند. درون حباب‌های شیشه‌ای آن دو فاز وجود دارد. یکی فاز مایع و دیگری فاز بخار مایع است که در زمان افزایش غیرعادی دمای محل، آن حباب‌ها شکسته شده تا کار آب‌پاشی آغاز شود.

سیستم‌های اسپرینکلری چهار نوع هستند که لوله خشک، لوله تر، سیلابی و پیش‌عملگر را در بر می‌گیرد. همه این دسته‌ها عملکرد یکسانی دارند و صرفا نحوه‌ خروج آب از آن‌ها متفاوت است‌. برای نصب سیستم اسپرینکلر می‌توان از شبکه لوله‌کشی درون دیوار یا سقف استفاده نمود.

تمیز بودن اسپرینکلر آتش نشانی

همان‌طور که در بالا بیان شد، مهم‌ترین وظیفه یک اسپرینکلر، تشخیص سریع حرارت است. این تشخیص را سنسورهای حساس به حرارت و دما انجام می‌دهند. البته، به‌ شرطی که ارتباط مستقیم حباب شیشه‌ای حساس به دما درون اسپرینکلر با محیط ساختمان فراهم شده باشد.

برای پاسخ به این‌که چرا باید اسپرینکلر را تمیز کنیم؟ یک ساختمان تجاری را در نظر بگیرید. شرایط زیر می‌تواند این قطعه حساس را کثیف کرده و سبب کاهش کیفیت کار آن شود. اگر میزان کثیفی زیاد باشد می‌تواند در کار آن اخلال ایجاد کرده یا حتی آن را از کار بیندازد. همین مسئله می‌تواند اهمیت تمیز کردن اسپرینکلر آتش نشانی را بیان کند. این شرایط عبارتند از:

  • طبقات زیرین یک ساختمان عموما پارکینگ هستند. شاید با گذر زمان، ذرات ریز ناشی از دود خودروها و گردوغبار، روی بخش حساس به دمای اسپرینکلر جمع شوند.
  • ممکن است در طبقاتی که آشپزخانه‌ وجود دارد، ذرات چربی به دلیل پخت‌وپز و سایر مواد غذایی، روی حباب شیشه‌ای یک اسپرینکلر تجمع کنند.
  • این اتفاق می‌تواند در بخش رستوران یا کافی‌شاپ ساختمان، به علت ذرات ریز و کثیفی به علت تردد ساکنین به ساختمان رخ دهد.
  • در طبقات تجاری و اداری با گذشت زمان، گرد و غبارات ناشی از عبور و مرور مراجعین به ساختمان و ذرات ناشی از آلودگی هوا شاید در سیستم تهویه‌‌ هوای ساختمان رسوب کنند. این مورد می‌تواند روی اسپرینکلر و بخش حساس به دمای آن صورت گیرد.

جلوگیری از یخ‌زدگی اسپرینکلر

یکی از مشکلاتی که در فصول سرد سال سبب کاهش عملکرد یک اسپرینکلر شود، یخ‌زدگی آن است. این یخ زدگی می‌تواند سبب شود که یک سیستم اطفاء حریق کار خود را صحیح انجام ندهد و در صورت رخ دادن آتش سوزی، خسارات سنگینی را تحمیل کند. در این زمان به پاسخ سؤال چرا باید اسپرینکلر را تمیز کنیم؟ پی می‌بریم.

رفع این مشکل نیز به دلیل اهمیت بالای تمیز کردن اسپرینکلر آتش نشانی است. شما برای پیشگیری از یخ زدگی یک اسپرینکلر، می توانید از گزینه‌های زیر استفاده کنید:

  • به‌کاربردن مایع ضدیخ
  • گرم نمودن منبع آب متصل به اسپرینکلر
  • عایق‌کاری لوله‌های آب اسپرینکلر

براساس استانداردها، هرگونه تماس فیزیکی و دست زدن به اسپرینکلرها خصوصا برای تمیز کردن آن‌ها مجاز نیست. به دلیل این‌که ممکن است به قسمت‌های مختلف آن به‌ویژه سنسور تشخیص حرارت آسیب وارد شود. برای تمیز کردن اسپرینکلر آتش نشانی استفاده از هوای فشرده، خلا یا عدم تماس فیزیکی با حباب شیشه‌ای آن را پیشنهاد شده است. شما می‌توانید این‌کار را با استفاده از یک جاروبرقی نیز به نحوی مناسب انجام دهید.

جلوگیری از یخ‌زدگی اسپرینکلر

 

تهیه اسپرینکلر از ماهان گستر همگام

مجموعه ماهان گستر همگام، در حوزه ارائه انواع تجهیزات ایمنی مانند سیستم‌های اعلام حریق و اطفاء حریق در حال فعالیت است. همچنین این شرکت جزء برندهای مشهور و باسابقه در حوزه سرویس و شارژ کپسول‌ آتش‌ نشانی است. شما در زمان تهیه اسپرینکلر و اخذ انواع خدمات، فاکتور رسمی نیز از این شرکت دریافت می‌کنید.

این شرکت، با گسترش فعالیت‌های خود در زمینه‌های خدمات بهداشتی، ایمنی و محیط‌زیستی، انواع خدمات موجود را ارائه می‌دهد. همچنین این شرکت انواع تجهیزات آتش نشانی را با مناسب‌ترین بها عرضه می‌نماید. این محصولات شامل موارد زیر هستند:

  • کپسول آتش ‌نشانی CO2
  • کپسول آتش ‌نشانی آب و گاز
  • کپسول آتش ‌نشانی بیوورسال
  • کپسول آتش ‌نشانی پودر و گاز
  • کپسول آتش ‌نشانی 6ABC
  • کپسول fm200

این کپسول‌های آتش‌ نشانی با برندهایی مانند سپهر، هونامیک، سعدی، روناک، توچال، پیشرو، آذر سیلندر، دژ، آرمان، پیشگامان، کارا، پیشرام، تدبیر و سام عرضه می‌شوند.

هم‌اکنون این شرکت با در اختیار داشتن تمامی مجوزهای رسمی از مراجع مربوطه، به‌عنوان شرکتی تخصصی و پیشرو در ارائه انواع خدمات آتش ‌نشانی برگزیده شده است. شرکت ماهان گستر همگام با استفاده از دانش فنی روز دنیا، به عنوان یک شرکت ممتاز در حال فعالیت است.

سخن پایانی

در بالا عنوان شد که چرا باید اسپرینکلر را تمیز کنیم؟ در پاسخ، بیان می‌کنیم که تجمع هر نوع مواد خارجی کثیف روی سنسور تشخیص حرارت یک اسپرینکلر می‌تواند در کار آن اخلال ایجاد کند. در صورت رخ دادن این مشکل، ارتباط دمایی سنسور تشخیص با محیط ساختمان به حداقل خواهد رسید. بنابراین، این دغدغه ایجاد می‌شود که سنسور نتواند افزایش حرارت به دلیل وقوع آتش سوزی را تشخیص دهد.

بدین ترتیب، در عملکرد آن مشکل ایجاد می‌شود. اگر زمانی حجم زیادی از آتش سوزی رخ دهد، اسپرینکلر هیچ توانایی مهار یا کاهش میزان آتش سوزی را نخواهد داشت. بنابراین، در این‌جا اهمیت تمیز کردن اسپرینکلر آتش نشانی را درک می‌کنیم.

سوالات متداول

وظیفه یک اسپرینکلر آتش نشانی چیست؟

این قطعه یک نوع آب‌پاش است و وظیفه آن تشخیص و مهار به موقع دود و حرارت ناشی از آتش سوزی است.

یک اسپرینکلر آتش نشانی در کجا نصب می‌شود؟

این قطعه روی دیوار یا سقف نصب شده و به شبکه آب شهری متصل می‌شود.

مهم‌ترین دلیل کاهش عملکرد اسپرینکلر چیست؟

یک اسپرینکلر زمانی کارایی خود را از دست می‌دهد که روی سنسور تشخیص حرارت آن، گردوغبار و ذرات ناشی از آلودگی تجمع کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *