کلاه ویژه عملیات آتش نشانی چه قابلیت‌ها و کاربردهایی دارد؟

قابلیت های کلاه ویژه عملیات آتش نشانی

کاربرد کلاه اطفاء حریق

یکی از ابزار پرکاربرد در عملیات آتش نشانی، کلاه ایمنی است که در برابر حرارت، فشار و ضربه مقاومت بالایی دارد. این کلاه ایمنی از یک لایه پوسته‌ای بیرونی مقاوم ساخته شده است. برخی از انواع این کلاه آتش نشانی از گیره‌ای برخوردار هستند که برای محافظت از صورت و چشم کاربرد دارد. انواع کلاه‌های آتش‌نشانی بر اساس استانداردها به چند دسته تقسیم می‌شوند، که هر کدام از آنها دارای قابلیت‌ها و کاربردهای یکسانی هستند.

کاربرد کلاه آتش نشانی به شرح زیر است:

  • استفاده در کارخانه‌ها و کارگاه‌های صنعتی
  • ساختمان سازی
  • عملیات حریق تخصصی و حرفه‌ای و مواردی از این قبیل

راهنمای خرید کلاه آتش نشانی و کلاه ایمنی

هنگام تهیه تجهیزات آتش نشانی، باید به موارد مهمی توجه داشته باشید که ما در این بخش می‌خواهیم شما را با راهنمای خرید کلاه آتش نشانی و کلاه ایمنی آشنا کنیم پس با دقت به موارد زیر توجه کنید.

  1. اول از همه شما باید به وزن کلاه توجه داشته باشید و محصولی را تهیه کنید که خیلی سنگین و یا خیلی سبک نباشد. علت توجه به این امر این است که در عملیات‌های نجات آتش‌نشان بتواند روی وزن کلاه تعادل داشته باشد.
  2. بالشتک‌ها در هنگام عملیات فشار زیادی را تحمل می‌کنند به همین دلیل در هنگام خرید توجه داشته باشید که این بالشتک‌ها نباید خیلی ضخیم و سفت باشند.
  3. یکی دیگر از مواردی که به عنوان راهنمای خرید کلاه آتش نشانی و کلاه ایمنی به شما کمک می‌کند، سایز این محصول است. پارامتر مهم در هنگام خرید این تجهیزات آتش نشانی این است که کلاه تمام سر را پوشش دهد.
  4. کلاهی را تهیه کنید که محافظ چشم داشته باشد و در این حین توجه به استانداردهای دیگر از موارد حائز اهمیت است.
  5. یکی دیگر از مواردی که به عنوان راهنمای کامل انتخاب بهترین کلاه ایمنی آتش نشانی به شما کمک می‌کند، قابلیت تنظیم آسان است.

انواع کلاه آتش‌نشانی

در این قسمت بهتر است به چند مورد از کلاه آتش نشانی اشاره کنیم و در قسمت بعدی به صورت اختصاصی به ویژگی‌های آنها می‌پردازیم.

  1. کلاه آتش نشانی نوع l:یک نوع کلاه استانداردی است که از قسمت‌های روی سر محافظت می‌کند.
  2. کلاه آتش نشانی نوعll: این کلاه ایمنی هم بخش رویی سر و هم از قسمت‌های جانبی سر محافظت می‌کند.

انواع کلاس‌بندی کلاه‌های آتش‌نشانی

  1. کلاسc: نام دیگر این کلاه ،درایور است که از سر آتش‌نشان‌ها در برابر ضربه‌های سبک مراقبت می‌کند، ولی مقاومتی در برابر جریان‌های الکتریسیته ندارد.
  2. کلاسA: نوع دیگری از انواع کلاس‌بندی کلاه‌های آتش نشانی است که در برابر جریان‌های پایین مقاومت دارد.
  3. کلاس BیاE: این محصول مقاومت بالایی در برابر ولتاژ‌های بالا دارد و آتش‌نشان‌ها به راحتی می‌توانند از این محصول استفاده کنند و جای هیچ گونه خطری نیست.

 

انواع کلاس‌بندی کلاه‌های آتش‌نشانی

انواع کلاه آتش نشانی بر اساس جنس

  1. کلاه آتش نشانی فایبرگلاس یا کلاه ایمنی ضد حرارت مقاومت مناسبی تا دمای ۲۰۰۰ درجه سانتی گراد دارد.
  2. کلاه آتش نشانی پلی کربنات نه تنها در برابر حرارت مقاوم است بلکه می‌تواند در برابر ضربه‌ها از سر و ناحیه صورت آتش‌نشان محافظت کند.
  3. نوع دیگری از کلاه آتش‌نشانی بر اساس جنس پلاستیک و پلی اتیلن می‌باشد که مقاومت بالا در برابر ضربه و رطوبت و دما دارد.

ویژگی‌های یک کلاه آتش نشانی خوب

اکثر کلاه‌های ایمنی آتش نشانی با جنس با کیفیت ساخته شده‌اند ولی بعضی از کلاه‌ها از نظر مواد تشکیل دهنده با محصولات دیگر کاملاً متفاوت هستند از این رو ما در این قسمت می‌خواهیم شما را با ویژگی‌های کلاه آتش نشانی خوب آشنا کنیم.

  1. کلاه آتش نشانی که از جنس مرغوب ساخته شده و می‌تواند در برابر رطوبت از خود واکنش عالی نشان دهد قطعاً یک محصول خوب به شمار می‌رود. وقتی این محصول در برابر رطوبت قرار بگیرد و آن را جذب کند مقاومت مکانیکی خود را از دست می‌دهد پس سطح بیرونی کلاه‌ها باید در برابر رطوبت محافظت شود.
  2. یکی دیگر از ویژگی‌هایی که برای کلاه آتش نشانی خوب در نظر گرفته شده این است که فاصله تاج کلاه ایمنی و کلاف یراقی که روی سر قرار می‌گیرد استاندارد باشد.
  3. جنس کلاه آتش نشانی باید سبک و قابل حمل باشد تا آتش‌نشان به راحتی بتواند آن را حرکت دهد و احساس خستگی نکند.
  4. مقاومت در برابر حرارت، شعله، دود، آب و سایر خطرات از دیگر ویژگی‌های کلاه آتش نشانی است. تمام این ویژگی‌ها به خاطر استفاده از مواد اولیه با کیفیت در هنگام تولید است.

اجزای تشکیل دهنده کلاه ویژه عملیات آتش نشانی و کلاه ایمنی

ما در این قسمت می‌خواهیم به اجزای تشکیل دهنده این محصول پرکاربرد اشاره کنیم و با مطالعه این مطلب متوجه ضرورت استفاده از کلاه آتش نشانی می شوید.

  1. چانه بند، یکی از اجزای مهم در کلاه آتش نشانی است که مقاومت بالایی دارد و از بهترین مواد اولیه ساخته شده است. شما می‌توانید ماسک‌های تنفسی را روی چانه بند نصب کنید که در هنگام فراگیری دود و گاز از شما محافظت می‌کند.
  2. پوسته و بدنه خارجی کلاه بیشتر از جنس پلی امید ساخته شده است. دقت داشته باشید که کلاه‌های استاندارد جهانی بیشتر از جنس فایبر گلاس که مخلوطی از رزین‌های ترموست و الیاف شیشه است ساخته می‌شوند.
  3. طلق کلاه آتش نشانی به همراه بالشتک آن برای مراقبت از صورت در برابر اشعه‌های خطرناک به کار می‌رود.
  4. یکی دیگر از اجزای تشکیل دهنده این محصول این است که در پشت کلاه برای محافظت از گردن از پارامید یا آلوبست به عنوان الیاف نسوز استفاده می‌شود.

عمر کلاه ایمنی آتش نشانی

عوامل‌ متعددی دست به دست هم می‌دهند تا عمر کلاه ایمنی آتش نشانی را کاهش و یا افزایش دهند به عنوان مثال با توجه به مواردی از جمله: کیفیت ساخت، طریقه تولید، ترکیبات ساخته شده در نتیجه طول عمر این محصول را مشخص می‌کنند. علاوه بر موارد بالا نحوه نگهداری روی طول عمر این محصول تاثیر می‌گذارد اما تقریبی تا ۱۰ سال مورد استفاده قرار می گیرد.

ضرورت استفاده از کلاه آتش نشانی

  1. محافظت از سر و گردن
  • ضربه: ممکن است در هنگام عملیات اطفاء حریق اشیایی در ارتفاع بالا بر سر آتش‌نشان سقوط کند، از این رو کلاه آتش نشانی با ساختار مقاوم می‌تواند سر و گردن را در برابر ضربه‌ها محافظت کند.
  • حرارت: در محیط‌های آتش‌سوزی همیشه شما شاهد آتش و دود غلیظ هستید که تنها وجود یک کلاه آتش نشانی با خاصیت عایق بودن می‌تواند شما را از این خطرات محافظت کند.
  • مواد شیمیایی: همیشه حادثه در مناظر و مکان مسکونی اتفاق نمی‌افتد، گاهی اوقات شما با انفجار شدید در انبارهای مواد شیمیایی مواجه می‌شوید که آتش‌نشان در شرایط سختی قرار گرفته و با یک سپر محافظتی به نام کلاه ایمنی می‌تواند از خود محافظت کند.
  1. کاهش احتمال جراحت عمیق و مرگ

استفاده از یک کلاه ایمنی برای آتش‌نشان‌ها احتمال جراحت و مرگی که به دلیل ضربه و حرارت اتفاق افتاده را کاهش می‌دهد. شاید به طور کلی کلاه آتش نشانی یک وسیله ساده‌ای باشد، ولی به دلیل ساختار و طراحی متفاوت در عین حال از ناحیه چشم و فک ها محافظت می کند.

 

شرایط استفاده از کلاه آتش نشانی

یک آتش‌نشان در عملیات اطفای حریق همیشه در خطر است و باید از حساس‌ترین نقاط بدن از جمله سر و گردن خود در برابر ضربه، دود و اشعه‌های الکتریکی محافظت کند از این رو استفاده از کلاه آتش نشانی یک امر ضروری است. آتش نشانی از جمله شغل‌های پر خطر است که باید از تجهیزات و کلاه‌های آتش‌نشانی استاندارد استفاده کنند چون در این شغل احتمال سقوط اجسام سخت، ریزش محیط آتش گرفته و انفجار وجود دارد. در نتیجه استفاده از یک کلاه ایمنی استاندارد می‌تواند خطرات ایجاد شده در محیط عملیات را به حداقل برساند.

زمانی که امکان اشتعال مواد شیمیایی وجود داشته باشد یک آتش‌نشان حتماً باید از یک کلاه ایمنی استفاده کند. علاوه بر آن در برخی از موارد امکان ریزش سقف و ساختمان و شکست شیشه وجود دارد که در نتیجه اولین وظیفه آتش‌نشان محافظت از جان خود می‎باشد که قطعا استفاده از کلاه ایمنی بهترین گزینه خواهد بود.

در محیط عملیات حادثه شرایط به گونه ای تنگاتنگ است، که آتش‌نشان با وجود یک کلاه و تجهیزات استاندارد می تواند جان چند تن از مصدومین را نجات دهد. این را فراموش نکنید که وقتی کلاه ایمنی قابلیت استفاده را دارد که تمام معیارهای استاندارد را رعایت کرده و مورد تایید باشد.

خرید از شرکت ماهان گستر همگام

ماهان گستر همگام یکی از بزرگترین شرکت‌های عرضه کننده انواع تجهیزات ایمنی آتش نشانی در نقاط مختلف کشور است. این شرکت توانسته مرکز فروش مجهزی را در تهران با هدف واردات و فروش تجهیزات ایمنی آغاز کند و تا به امروز به کمک مجموعه‌ای از مدیران و کارشناسان خبره و مجرب خدمات بهداشتی و ایمنی را برای آتش‌نشانان فراهم کرده است. در این مجموعه تجهیزات مختلفی با مجوزهای رسمی اعم از کپسول آتش نشانی، شارژ کپسول آتش نشانی، اعلام حریق و موارد دیگر با کیفیت بالا و قیمت مناسب عرضه می‌شود.

خدمات شرکت ماهان گستر همگام

خدماتی از جمله: تعمیر، نگهداری و سرویس تمام سیستم‌های کشف، اعلام و اطفاء حریق ثابت و قابل حمل در انواع و اندازه‏های گوناگون

  • انجام خدمات طراحی مهندسی خرید، نصب، تست و راه‌اندازی کلیه سیستم‌های کشف و اطفاء حریق
  • ارائه خدمات در زمینه تهیه و تامین تجهیزات و لوازم ایمنی و آتش نشانی با تاییدیه استانداردهای معتبر بین‌المللی
  • خدمات دیگر شرکت ماهان گستر همگام ارائه تکنولوژی روز و مجهز به دستگاه‌های مدرن با سطح کیفی بالا است

شرکت ماهان گستر همگام محصولاتی از جمله: کپسول آتش نشانی آب و گاز، کپسول آتش‌نشان پودر و گاز، کپسول آتش نشانیcBA6 و کپسول آتش نشانی 2oc را در بازار با برندهای سپهر، سعدی، روناک، سام و توچال عرضه می‌کند.

کلاه آتش نشانی

 

 

جمع‌بندی

استفاده از یک کلاه ایمنی مناسب برای آتش‌نشانان یک امری الزامی است. شغل آتش نشانی مانند شغل‌های دیگر دارای یک سری از تجهیزات مهمی است که اگر کارکنان این ارگان از تجهیزات با کیفیت استفاده نکنند دچار خطر خواهند شد. یکی از دغدغه‌های اصلی آتش‌نشانان تهیه تجهیزات ایمنی است که ما در این مقاله سعی کردیم راهنمای مناسبی برای این دسته از افراد باشیم.

سوالات متداول

اهمیت رنگ بندی کلاه‌های ایمنی چیست؟

نشان دادن مواقع اضطراری و جدی.

علت فرم و طراحی کلاه‌های آتش نشانی؟

برای محافظت از پشت گردن و ناحیه چشم

آیا متریال به کار رفته در این محصول حائز اهمیت است؟

قطعاً بله چون آتش‌نشان‌ها این محصول را برای حفاظت از جان خود به کار می برند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *