نحوه شارژ کپسول آتش نشانی + باید ها و نبایدها

نحوه شارژ کپسول

لازم است بدانید نحوه شارژ کپسول آتش نشانی برای مواقع اضطراری و بحرانی بسیار مهم است و کپسول آتش نشانی باید مورد تایید سازمان آتش نشانی تهران باشند زیرا اکثر کارگاه های صنعتی، پمپ بنزین ها، مدارس و بیمارستان ها حداقل دارای یک یا دو کپسول آتش نشانی هستند و استفاده از شارژ کپسول های آتش نشانی برای همه یکسان نیست پس می توانید برای شارژ کردن کپسول های آتش نشانی به مراکز معتبر مراجعه کنید در این مقاله نکات ایمنی و نحوه شارژ کپسول های آتش نشانی را به شما پیشنهاد می کنیم، تا انتها با ما همراه باشید.

فرآیند شارژ کپسول آتش نشانی

عملیات ثابت در فرآیند شارژ کردن این کپسول ها فرآیندی است مانند تهی کردن کپسول ها، سرویس کردن تجهیزات مربوطه، بررسی فنر و صحت شیر، شستشوی مخزن، شارژ کپسول آتش نشانی بررسی عملکرد از نشانگر یا فشارسنج، نصب شیر و در نهایت تزریق گاز نیتروژن یا فشار برای تخلیه مواد خاموش کننده است همانطور که می‌دانید در داخل مخازن مواد خاموش کننده وجود دارد که با هر بار استفاده و گذر زمان از کیفیت آنها کاسته می شود به همین دلیل باید به صورت دوره ای شارژ می شوند شارژ کپسول نیاز به تخصص و تجربه دارد و روش شارژ نیز متفاوت است شارژ کپسول های آتش نشانی باید اصولی و صحیح باشد.

شایان ذکر است که بدانید هزینه خدمات حمل و نقل کپسول آتش نشانی توسط اتحادیه مشخص می شود و در صورتی که شرکت یا مجموعه ای با قیمت کمتری آمادگی ارائه این خدمات را داشته باشد، می تواند هر یک از خدمات فوق را از خدمات خود حذف نماید  بنابراین در صورت نیاز به یک محموله کپسول آتش نشانی با کیفیت کامل و رضایت بخش باید قیمت های مصوب سازمان آتش نشانی را در نظر بگیرید و معمولا استفاده از این دستورهای لازم ارائه روشی مطابق با استانداردهای ملی برای شارژ کپسول های آتش نشانی دستی در بخش های مختلف مسکونی و صنعتی به منظور ایجاد واحد عملیاتی بهره برداران کارگاه شارژ کپسول آتش نشانی دستی می باشد همچنین محدوده استفاده از این دستورالعمل برای کارگاه های مرتبط با سرویس و کنترل شارژ و تست کپسول های آتش نشانی می باشد که دارای مجوز صلاحیت در این زمینه از انجمن و موسسات معتبر در زمینه کاری در تهران هستند و مسئولیت دارند که این دستورالعمل ها را با انجمن تجهیزات ایمنی و آتش نشانی تهیه کنید آدرس است.

کارگاه های باربری موظف به رعایت ضوابط و الزامات مخصوصا اپراتورها و باربری می باشند، در هر کارگاه باربری یک نفر به عنوان مسئول فنی با حداقل مدرک دیپلم و آشنا به کلیه امور مربوطه حضور داشته باشد گذراندن دوره آموزشی مقدماتی و تخصصی و اخذ گواهینامه مناسب کارگاه حمل و نقل باید با مصالح ساختمانی مناسب ضد ضربه و ضد انفجار پلمپ شود و سایر قسمت ها مانند اتاق مدیریت، دفتر فروش، انبار و غیره با ایمنی کامل جدا شوند کلیه کارگاه های حمل و نقل باید دارای مکانی مجهز برای قرار دادن سیلندرها تحت فشار باشند هدف از این تجارت ذخیره کپسول آتش نشانی و تجهیزات یدکی کپسول آتش نشانی است.

بهترین زمان برای نحوه شارژ کپسول آتش نشانی

پس از استفاده از خاموش کننده ها، آنها را فورا شارژ کنید کپسول های آتش نشانی باید در فواصل زمانی معین بررسی شوند در صورت لزوم کپسول ها را خالی و پر کنید و در صورت وجود ایرادات فنی و مکانیکی آن را تعمیر کنید بهتر است به دفترچه راهنمای کپسول و توصیه های سازنده در مورد ارسال کپسول توجه کنید قیمت ارسال کپسول های آتش نشانی بر اساس نوع کپسول و وزن کپسول مشخص می شود.

کپسول آتش نشانی باید سالی یک بار شارژ شود تمامی کپسول های آتش نشانی مانند پودر، فوم، گاز و کپسول های مایع باید دارای ویژگی های مشترک باشند تا بتوان از آنها برای خاموش کردن آتش استفاده کرد یکی از این ویژگی ها فشار داخل محفظه است که باید حدود 7 اتمسفر یا 100 psi باشد و برد پرتاب حداقل 2 تا 7 متر باشد تا در عملیات اطفای حریق به آتش نزدیک نشوید همه کپسول های آتش نشانی دارای درجه کارایی هستند کارایی در خاموش کننده ها مقدار ماده ای است که پس از استفاده از دستگاه در داخل محفظه باقی می ماند.

ما قصد داریم به خرید کپسول های آتش نشانی به عنوان یک ابزار دائمی فکر کنیم، زیرا آنها همیشه در نزدیکی، آماده و منتظر  آتش‌سوزی هستند اما حقیقت این است که اکثر کپسول های آتش نشانی به دلیل عدم نگهداری مناسب آماده نیستند داستان های بی شماری از افرادی وجود دارد که سعی می کنند مرحله اول آتش را با یک کپسول آتش نشانی قابل حمل مبارزه کنند، اما خیلی دیر متوجه می شوند که خاموش کننده شارژ نشده است حتی اگر هرگز استفاده نشده است.

توصیه های عملی پس از شارژ کپسول های آتش نشانی

  • وزن کپسول آتش نشانی: پس از شارژ کپسول آتش نشانی باید وزن آن را بررسی کنید و این عدد باید با اطلاعات روی برچسب کپسول آتش نشانی مطابقت داشته باشد.
  • بررسی گیج فشار: پس از شارژ کپسول های آتش نشانی فشارسنج باید در محیط سبز قرار گیرد.
  • دستورالعمل استفاده: اگر می خواهید کپسول آتش نشانی را در مکان های خاصی قرار دهید، بهتر است یک جزوه اطلاعاتی نحوه استفاده از آن را در کنار آن قرار دهید.
  • قرار دادن کپسول آتش نشانی در محل مناسب: در نظر داشته باشید که هنگام وقوع حادثه از درجه سردی افراد بسیار کاسته می شود، بنابراین کپسول های آتش نشانی باید در محیطی قابل مشاهده و بدون مانع قرار گیرند.
  • کارگاه های شارژ کپسول آتش نشانی باید قبل از شروع به کار از واجد شرایط بودن کارکنان توسط کمیته فنی و اتحادیه اطمینان حاصل کنند در غیر این صورت اجازه کار در کارگاه های باربری را ندارند.
  • مسئولیت تعمیر و تعویض کپسول های آتش نشانی به عهده مالک می باشد.
  • در هر کارگاه حمل کپسول باید یک نفر به عنوان مسئول فنی حضور داشته باشد.
  • پرسنل فنی باید تمام قطعات را به صورت چشمی بازرسی کرده و هر کپسول آتش نشانی را آزمایش هیدرواستاتیکی انجام دهند.
  • همه پرسنل کشتیرانی باید از تجهیزات استاندارد و روش های کاری برای آزمایش هیدرواستاتیک کپسول های آتش نشانی استفاده کنند.
  • ارتفاع سقف مجاز کارگاه حمل بار نباید کمتر از 3 متر باشد.

کپسول های آتش نشانی پس از هر بار استفاده بهتر است که شارژ شود زیرا باید قسمت های  کپسول آتش نشانی برای اطمینان از سالم بودن آنها چک شود شارژ و بررسی کپسول های آتش نشانی شامل نکات و استانداردهای اولیه ای است که باید در فرآیند کار رعایت شود و می توانید آن ها را در نکات مهم مربوط به شارژ کپسول های آتش نشانی مطالعه کنید.

در این مقاله در مورد نحوه شارژ کپسول آتش نشانی به صورت تئوری صحبت می کنیم و معیارهای دیگری را که باید در مورد شارژ کپسول آتش نشانی به خاطر داشته باشید را یادآوری می کنیم.

چگونه کپسول آتش نشانی را شارژ می کنند؟

اولین مورد که هنگام شارژ کردن کپسول های آتش نشانی باید بدانید، نوع کپسول و روش استفاده از آن است زیرا در مرحله بعد مواد باقیمانده داخل کپسول آتش نشانی باید تخلیه و با مواد جدید پر شود البته این کار به این سادگی که گفتیم نیست و شما به وسایلی مانند پمپ باد نیاز دارید و اگر کار شما شارژ کپسول های آتش نشانی نیست، خرید و استفاده از این ابزار هزینه زیادی برای شما خواهد داشت بنابراین بهترین قدم این است که کار را به شرکت هایی برون سپاری کنید که تجهیزات و تجربه لازم برای این کار را دارند.

چرا باید کپسول های آتش نشانی شارژ شوند؟

زیرا مطمئن ترین وسیله در برابر آتش استفاده از کپسول های آتش نشانی است اما باید در نظر داشته باشید که آتش سوزی در صورتی می تواند خاموش شود که شارژ کپسول ها پر و یا تحت فشار باشند فرض کنید چند سال پیش یک کپسول آتش نشانی خریدید و اکنون یک آتش سوزی کوچک در نزدیکی شما وجود دارد اگر نمی دانید چه زمانی کپسول آتش نشانی خود را شارژ کنید، یا اگر از زمان خرید کپسول آتش نشانی آن را بررسی و نگهداری نکرده اید، محل کار یا محل سکونت شما می تواند به سرعت آتش بگیرد زیرا کپسول آتش نشانی نیاز به تعمیر یا تعویض دارد، اما شما از آن مطلع نبودید برای جلوگیری از این سناریو، می‌توانید به‌طور دوره‌ای نصب‌کننده خود را بررسی کنید تا از شارژ شدن کارتریج مطمئن شوید و در صورت نیاز به تعویض یا تعمیر، سریع عمل کنید.

همانطور که ماشین شما نیاز به تعمیر و نگهداری دارد تا بتوانید ایمن رانندگی کنید و هیچ حادثه ای برای شما یا اطرافیانتان اتفاق نیفتد، کپسول های آتش نشانی نیز برای عملکرد بهینه در مواقع اضطراری و جلوگیری از آسیب آتش سوزی نیاز به تعمیر و نگهداری دارد.

به این موضوع باید دقت داشته باشید که کپسول های آتش نشانی در هر شرایطی باید شارژ شوند زیرا همیشه آماده نیستند با این اوصاف، باز هم فکر می کنید که بررسی و شارژ کپسول آتش نشانی کار مهم و ضروری نیست؟!

نحوه شارژ کپسول های آتش نشانی

کپسول های آتش نشانی را حداقل باید یکبار پس از استفاده شارژ کرد زیرا برخی از افراد تصور می کنند نیازی به شارژ مجدد کپسول نیست اما اینطور نمی باشد خاموش کننده ها را می توان در هر رنگ و مدلی شارژ کرد، البته زمان شارژ خاموش کننده به نحوه استفاده از آن بستگی دارد برخی افراد پس از چند بار استفاده کپسول فایربال را شارژ نمی کنند اما این افراد باید در نظر داشته باشند که کپسول فایربال پس از چند بار استفاده دیگر قدرت آزادسازی اولیه را ندارد.

کپسول های آتش نشانی پس از شارژ مجدد هیچ تفاوتی با روز اول ندارد اما اگر در حین استفاده آسیب ببیند یا حتی خراب شود و یا اینکه دچار فرسودگی شود باید یک کپسول آتش نشانی جدید در نظر بگیرید البته در حال حاضر در کارگاه های تست و شارژ کپسول آتش نشانی خدمات دیگری از جمله تعمیرات انجام می شود و با مراجعه به این کارگاه ها می توانید کپسول آتش نشانی یا پودر اطفای حریق خود را تعمیر کنید کارگران این کارگاه ها نحوه شارژ کپسول های آتش نشانی را می‌دانند.

امروزه کپسول آتش نشانی شارژی و غیر شارژی در بازار موجود است، البته قیمت کپسول آتش نشانی شارژی بیشتر از کپسول آتش نشانی دی اکسید کربن است کپسول های غیرقابل پر کردن را نمی توان چندین بار استفاده کرد هنگام استفاده از این کپسول ها باید در نظر داشته باشید که استفاده مجدد از این کپسول ها فایده ای ندارد هرگز از کپسول برای تست کردن آن استفاده نکنید، زیرا کپسول پس از استفاده عملکرد اصلی خود را ندارد.

حتما پس از استفاده از این کپسول ها سعی کنید آن ها را در اسرع وقت شارژ کنید البته برخی از کپسول ها اگر استفاده چندانی نداشته باشند نیاز به شارژ مجدد نیست و برای شارژ ایمن کپسول ها باید به یک کارگاه شارژ کپسول آتش نشانی مطمئن مراجعه کنید.

دلیل شارژ کپسول های آتش نشانی چیست؟

قبل از هر چیزی باید بدانید که کپسول های آتش نشانی بی نقص نیستند آن ها نیز مانند هر دستگاه دیگری نیاز به نگهداری و بررسی دارد زمانی که این کپسول ها در شرایط ضروری مورد استفاده قرار می گیرند، مواد داخل آن یا کاهش یافته یا تخلیه می شوند و یا دچار کاهش فشار و کیفیت می شوند حتی برخی از خاموش کننده ها هستند که محتویات آنها فقط یک بار قابل استفاده است و حتی اگر خاموش کننده فقط یک بار استفاده شود باید دوباره شارژ شود.

نگهداری از این کپسول ها شامل مواردی مانند سرویس و تعویض مواد خاموش کننده داخل آنها و در صورت لزوم مونتاژ و جداسازی قطعات آنها برای اطمینان از عملکرد مناسب در شرایط کاری می باشد این کپسول ها باید به صورت دوره ای نگهداری و شارژ شوند تا حداکثر بازدهی حاصل شود با توجه به اینکه بررسی و شارژ آن ها کار سختی نیست، اما افرادی هستند که حتی نحوه استفاده صحیح از این کپسول ها را نمی دانند، چه برسد به اینکه بخواهند آن ها را شارژ کنند یا حتی از زمان ارسال آن ها مطلع شوند با انجام این کار، این افراد باید نحوه شارژ صحیح و حرفه ای خاموش کننده ها را یاد بگیرند.

ما سعی بر این داشته ایم که خاموش کننده ها را یک ابزار مشخص در نظر بگیریم زیرا این موضوع برای ما ثابت شده است که کپسول های آتش نشانی اغلب آماده نیستند زیرا به درستی نگهداری نمی شوند داستان های بی شماری از افرادی وجود دارد که سعی می کنند در مراحل اولیه آتش را با یک کپسول آتش نشانی قابل حمل خاموش کنند، اما در حساس ترین لحظه متوجه می شوند که شارژ خاموش کننده تمام شده است و باید ابتدا به فکر شارژ مجدد باشند.

شایان ذکر است که بدانید همه افراد جامعه حتی مشاغل باید اهمیت پر کردن مجدد خاموش کننده ها را بدانند این فرآیند یک جنبه مهم در سرویس و نگهداری کپسول آتش نشانی است و نباید نادیده گرفته شود در واقع مهم نیست که از چه نوع کپسول آتش نشانی استفاده می کنید، انواع کپسول ها باید در زمان مورد نیاز شارژ شوند این زمان میانگین تمام خاموش کننده ها در صورت عدم استفاده سالانه است.

کی و چرا باید کپسول های آتش نشانی شارژ شوند؟

موارد زیادی وجود دارد که در آن کپسول ها باید شارژ شوند برخی قابلیت تشخص دارد برخی دیگر نه.

کپسول ها پس از هر بار استفاده مجدد باید شارژ شوند:

حتی زمانی که خاموش کننده ای داخل کپسول خارج نشده باشد، کپسول باید برای اطمینان از آماده بودن برای استفاده بعدی سرویس شود حتی خلاء کم معمولا منجر به نشتی و در نهایت افت فشار لازم برای عملکرد صحیح در موارد بعدی می شود.

کپسول های آتش نشانی باید به طور دوره ای در طول عمر خود شارژ شوند، حتی اگر از آنها استفاده نمی شود:

هر دو مطابق با استاندارد کپسول های آتش نشانی قابل حمل NFPA Code 10 هستند که الزاماتی را برای اطمینان از عملکرد آنها برای ارائه اولین خط دفاعی در برابر آتش سوزی با اندازه محدود مشخص می کند و به دلیل دستورالعمل های خدمات سازنده، کپسول های آتش نشانی باید آزمایش شوند نیاز به یک دوره داخلی و شارژ مجدد دارد.

 نحوه بررسی درجه فشارسنج یا کپسول آتش نشانی

شما باید حداقل ماهی یکبار کپسول آتش نشانی خود را بررسی کنید و یکی از مهم ترین مواردی که باید در آن بررسی کنید گیج فشار است امتیاز کپسول نشان می دهد که آیا کپسول کم شارژ است یا بیش از حد شارژ شده است یا دارای شارژ متعادل و قابل استفاده است تلاش شما این است که سوزن فشارسنج در قسمت سبز رنگ باشد.

روش های شارژ کپسول های آتش نشانی

در این مقاله سعی داریم به روش های شارژ کپسول های آتش نشانی اشاره کنیم که البته برای شارژ کپسول های آتش نشانی خود باید به مراکز استانداردی مانند ماهان گستر همگام مراجعه کنید.

شناخت نوع کپسول آتش نشانی: ابتدا باید نوع کپسول را به خوبی بشناسید تا آن را بررسی کنید به عنوان مثال کپسول های آتش نشانی دی اکسید کربن پر از گاز هستند و در صورت عدم آشنایی با محتویات آنها می توانید کپسول های آتش نشانی بیولوژیکی را در آنها قرار دهید.

تخلیه کپسول آتش نشانی: برای اینکه بتوانیم کپسول های کپسول آتش نشانی را به درستی بررسی کنیم ابتدا باید فشار داخل آن را آزاد کنیم و برای این منظور کارشناسان شیر و شیر فیلتر را از بدنه جدا می کنند و لازم به ذکر است که لوله منحنی روی شیر است که اگر آن را برداریم تمام اجزای این محصول از یکدیگر جدا می شود.

تست هیدرواستاتیک: برای کپسول های آتش نشانی که چندین سال از ساخت آنها می گذرد، کپسول های آتش نشانی طبق استانداردهای روز و تشخیص کارشناس فنی کارگاه تست می شوند.

شارژ کپسول: حالا بدنه کپسول آتش نشانی مورد نظر ما باز شده و به راحتی می توانیم محتویات داخل آن را خالی کرده و مواد مربوطه را دوباره داخل آن قرار دهیم.

معاینه داخلی و خارجی کپسول های آتش نشانی: در مرحله بعد پرسنل سازمان های حمل و نقل کپسول آتش نشانی موظف به انجام بازرسی چشمی از این دسته از تجهیزات آتش نشانی می باشند.

تمیز کردن: کپسول های آتش نشانی به طور طبیعی در طول این فرآیند طولانی آلوده می شوند و مطمئنا هیچ مشتری تمایلی به دریافت محصول آلوده ندارد.

شارژ کپسول آتش نشانی چگونه است؟

شارژ کپسول آتش نشانی اصول و قوانین خاص خود را دارد و با رعایت و دانستن این نکات می توانید به راحتی از کپسول آتش نشانی خود نگهداری کنید از آنجایی که کپسول های آتش نشانی جزو ابزارهای اصلی اطفای حریق هستند، باید هر از گاهی آنها را بررسی کرد این به این دلیل است که کپسول های آتش نشانی به دلایلی محتویات خود را در یک دوره زمانی از دست می دهند برای مثال اگر ماده ای که در کپسول آتش نشانی استفاده می شود آب باشد ممکن است مقداری از آن در اثر تبخیر از بین برود بنابراین نحوه شارژ کپسول آتش نشانی بسیار مهم است.

برای شارژ کپسول ها باید به مراکز شارژ کپسول آتش نشانی مراجعه کنید و یا اگر تجربه ای در این زمینه دارید می توانید خودتان این کار را انجام دهید شارژ کپسول آتش نشانی بسیار آسان است و تنها چند مرحله طول می کشد بنابراین در دو حالت شارژ کپسول های آتش نشانی ضروری است اولی پس از مصرف حتی اندک و دومی پس از اتمام تاریخ انقضای محموله قبلی در مقاله زیر به توضیح فرآیند شارژ کپسول های آتش نشانی می پردازیم.

شارژر کپسول آتش نشانی با استفاده از دستگاه شارژ

  1. محتویات کپسول آتش نشانی باید داخل شارژر ریخته شود و سر کپسول به آن وصل شود سپس بر روی دکمه fill کلیک می کنیم.
  2. همانطور که سر فندک باید به مه گاز وصل شود، سر کپسول آتش نشانی نیز باید به شارژر متصل باشد.
  3. بسیاری از فروشگاه ها شارژرهای کپسول آتش نشانی را می فروشند که می توان آنها را به صورت آنلاین جستجو کرد لازم به ذکر است که این فروشگاه ها دارای استانداردهای کافی می باشند.
  4. متأسفانه برخی فروشگاه ها با فروش دستگاه های غیراستاندارد قصد کلاهبرداری دارند و به همین دلیل سازمان آتش نشانی کشور استانداردهایی را برای این دستگاه ها در نظر گرفته است.

گروه صنعتی ماهان گستر همگام ارائه دهنده انواع تجهیزات اطفای حریق و آتش نشانی اعم از جعبه آتش نشانی، کپسول و غیره می باشد که برای دریافت اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان ماهان گستر تماس حاصل نماید.

برای کسب اطلاعات بیشتر از خدمات کپسول آتش نشانی و نحوه شارژ کپسول ها می توانید با کارشناسان مجموعه ماهان گستر همگام تماس حاصل نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *