شات بلاست تست هیدرواستاتیک کپسول آتش نشانی

شات بلاست تست هیدرواستاتیک

روش مورد استفاده برای تمیز کردن، تقویت و یا پولیش فلزات است. شات بلاست ، تقریبا در هر صنعت که با فلز کار دارد. از جمله : شات‌ بلاست کپسول آتش نشانی ، هوافضا، خودرو، ساخت و ساز، ریخته گری، کشتی سازی، راه آهن، و بسیاری دیگر کاربرد دارد.

کاربرد شات بلاست یا شات پلاست

شات بلاست به صورت گسترده در صنعت به کاربرده می‌شود. از این روش برای بدنه‌های بزرگ و مسطح مانند بدنه‌ی کشتی و خودرو استفاده می‌شود.

توسط دستگاه شات بلاست می‌توان موارد زیر را به خوبی انجام داد:

  • زنگ زدایی سطوح داخلی و خارجی
  • ماسه زدایی سطوح داخلی و خارجی
  • رنگ زدایی سطوح داخلی و خارجی
  • لایه برداری سطوح شکل گرفته
  • آماده و مهیا کردن سطوح
  • زبرکردن سطوح
  • مات کردن سطوح
  • تمیز کاری سطوح
شات بلاست
شات بلاست

 دستگاه شات بلاست  

دستگاه های شات پلاست ماسه ای

این دستگاه ها توسط ذرات ساینده ویژگی سطوح قطعه‌کار را تغییر می‌دهند. این ذرات با حمله برروی سطوح قطعه‌کار آن را تمیز می نمایند.

از این دستگاه برای پاک سازی سطح داخلی قالب ها نیز استفاده می‌گردد. همچنین از این دستگاه غالبا برای آماده‌سازی سطوح قبل از جوشکاری نیز استفاده می‌گردد.

این دستگاه پس از رنگ آمیزی سطوح باعث افزایش ماندگاری رنگ و کیفیت سطح قطعه رنگ زده شده می‌شود.

دستگاه های شات بلاست ساینده

با استفاده از این دستگاه می‌توان صافی سطح بسیار خوب برروی سطوح قطعه‌کار ایجاد نمود. این دستگاه با استفاده از ایجاد جریان مواد ساینده تحت فشار بالا برروی سطوح سطحی صاف را پدید می‌آورد.

تست هیدرواستاتیک چیست؟

تست هیدرواستاتیک از جمله آزمایش ها و تست هایی است که به صورت دوره ای برای مطلع شدن از سالم بودن کپسول انجام می شود. هیدرواستاتیک یک روش برای تست استحکام و نشتی مخازن تحت فشار می باشد. بنابراین تست هیدرواستاتیک یک استاندارد جهانی برای نگهداری این گونه مخازن می باشد و مختص به کپسول های آتش نشانی نیست. برخی از سیستم هایی که تست هیدرواستاتیک بر روی آن ها انجام می شود می توان به سیستمهای لوله کشی ، خطوط لوله ، دیگهای بخار ، سیلندرهای گاز ، و کپسول های آتش نشانی اشاره کرد.

قبل از شارژ کپسول‌ آتش نشانی باید از  سلامت بدنه و سایر اجزای کپسول مطمئن شد. بدین منظور تست کپسول باید توسط کارشناس انجام شود که به آن تست هیدرواستاتیک کپسول آتش نشانی نیز می گویند. تست هیدرواستاتیک کپسول آتش نشانی  نه تنها برای خاموش کننده های اطفاء حریق انجام می گیرد، بلکه برای تمام مخازن ازجمله مخازن CNG، مخازن آب و لوله کشی انجام میشود. تست هیدرواستاتیک باید به صورت دوره ای انجام شود، اغلب کپسولها در زمان شارژ مجدد شان این تست را پشت سر میگذرانند. این تست دارای استانداردهای خاصی میباشد و هنگام ارائه خاموش کننده، باید توجه داشته باشید که شرکت موردنظر استانداردهای لازم را رعایت کند.

مراکز تست هیدرواستاتیک وظیفه دارند که مقاومت در برابر فشار سیالات را در مخازن مختلف مورد بررسی قرار دهند و ببینند که آیا برای کار کردن آماده اند یا خیر. از طرفی این تست ها که برای مخازن کپسولهای آتش نشانی، کپسول های گاز مایع، کپسول های CNG و سایر مخازن مورد استفاده قرار می گیرند، به شما کمک می کنم تا ظرفیت نهایی یا ماکزیموم سیلندر های مورد نظر خود را به دست بیاورید. این تست ها شامل مراحل مختلف میباشد که باید مقادیر فشاری را طبق استاندارد های وزن شده به شما نشان دهند و بتوانند از این آزمایش سربلند بیرون بیایند، در غیر این صورت مخزن مورد نظر شما قابل استفاده نیست و در صورتی که از آن استفاده کنید ممکن است به مشکلات زیادی بر بخورید.

یکی از موارد بسیار مهمی که در زمان تست هیدرواستاتیک در مراکز تست هیدرواستاتیک باید مورد توجه ویژه واقع شود این است که مراقب باشید فشار وارد شده بر مخازن بیشتر از حد مجاز ای که برای آنها تعریف شده نباشد، چرا که این کار باعث از هم گسستگی اتصالات در مخازن و آسیب رسیدن به قسمت های مختلف سیلندر ها می شود. هدف از انجام این آزمایش ها این است که خواص مکانیکی بدنه سیلندر یا مخزن را در برابر فشار اندازه گیری کنید.

مراحل انجام تست هیدرواستاتیک

مراحل انجام تست هیدرواستاتیک که به خط تست هیدرواستاتیک نیز معروف هستند و طبق استانداردهای انجام می شود که در ادامه تک تک این مراحل را با هم بررسی می کنیم:

  • باز کردن شیر از قسمت گلویی مخزن یا سیلندر
  • بررسی چشمی قسمت داخلی، بیرونی و محل اتصال شیر به مخزن
  • شستشوی بخش داخلی سیلندر
  • انجام تست هیدرواستاتیک که خود شامل سه مرحله ورودی، واترجکت و خروجی می شود.
  • ثبت نتایج مربوط به تست و بستن شیر سیلندر

تست هیدرواستاتیک اغلب پس از خاموشی و تعمیرات به جهت حصول اطمینان ازکارکرد صحیح و مناسب تجهیزات پس از راه‌اندازی مجدد، لازم است.

لذا آزمایش هیدرواستاتیک در هنگام شرایط کاری سیستم انجام نمی پذیرد و همچنین سیستم را در هنگام کار جهت نشتی و یا رشد ترک نمی توان بررسی کرد.

انجام این فرآیند این اطمینان را حاصل می سازد که سیستم در فشار مذکور به درستی کار کرده و از هزینه های گزاف مالی و انسانی ممانعت می سازد.

اگر چه هیدروتست یک تست غیر مخرب محسوب می شود ، اما اگر تست هیدرواستاتیک از فشار مشخص شده ی تجهیزات فراتر رود باعث گسیختگی و شکست در آن ها می شود.

لذا این تست نیازمند کارشناسانی خبره و دستگاه های پیشرفته جهت حفظ ایمنی تجهیزات می باشد.

 

تست هیدرواستاتیک
تست هیدرواستاتیک

خدمات تست هیدرواستاتیک و شات بلاست ماهان گستر همگام

از جمله خدماتی که به عنوان تست و آزمایش بر روی دستگاه و سیلندرهای آتش نشانی انجام می شود شامل موارد زیر است

انجام عملیات شات پلاست 
رسوب زدایی داخل سیلندر
انجام عملیات سند بلاست خارج سیلندر
تست نیوماتیکی شیر (نشتی و بدنه)
چربی زدایی سیلندر
رنگ آمیزی طبق استاندارد به صورت کوره ای
تست هیدرواستاتیک
نصب شیر استاندارد روی سیلندرهایی که دارای شیر معیوب هستند.
صدور گواهینامه معتبر تایید شده 

 

شرکت ماهان گستر همگام

ارائه دهنده خدمات با دستگاه شات پلاست رنگ زدایی انواع سیلندر ، با ساچمه بدون آسیب به بدنه جهت رنگ آمیزی بهتر ، کاملا استاندارد و به صورت تخصصی همچنین در صورت نیاز  تست هیدرواستاتیک کپسول آتش نشانی بر روی خاموش کننده ها انجام می شود و قبل از شارژ کپسول آتش نشانی عملیات شات بلاست و رنگ در صورت نیاز بر روی این خاموش کننده های آتش انجام می گیرد 

 

لوازم ایمنی، کلاه و آتش نشانی
شارژ و فروش انواع کپسول‌های آتش نشانی تهران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *